вівторок, 24 грудня 2013 р.

Техніка читання

Відомо, що навички читання дуже важливі для учнів початкової школи. Саме ці навички багато в чому обумовлюють успішність наших учнів у майбутньому. Навики сформованості читання перевіряються, починаючи від 2 класу. Але вже у першому класі можна побачити динаміку збільшення швидкості читання, звернути увагу на свідоме читання учнями та на виразність читання. Пропоную ознайомитись з критеріями оцінювання читання та з табличкою, де записані перші результати читання у нашому класі.
    
ЧИТАННЯ
українська мова навчання
2 – 4 класи
Показники темпу читання вголос
Клас
І семестр
ІІ семестр
2
35-45 сл/хв
50-60 сл/хв
3
65-70 сл/хв
75-80 сл/хв
4
80-85 сл/хв
90-95 сл/хв

Клас

2
45-50 сл/хв
 3
70-75 сл/хв
4
85-90 сл/хв
    Примітка: під час оцінювання вчитель не знижує бал, якщо темп читання несуттєво нижчий  від нормативного, але при цьому учень достатньо повно розуміє зміст прочитаного.
Рівень навчальних досягнень
учнів

Бали

Критерії оцінювання і норми читання


І
Початковий



1
Учень (учениця) читає відривними складами, припускаючись численних помилок у закінченнях, наголошуванні слів, на пропуск, перестановку літер і складів, помилок мовного характеру. Частково розуміє значення більшості слів, словосполучень у тексті. Усвідомлює зміст окремих речень тексту. Темп читання суттєво нижчий від нормативного.
2
Учень (учениця) читає переважно складами, з тривалими паузами у темпі, значно нижчому від нормативного(більше 10 слів), припускаючись численних помилок у закінченнях, наголошуванні слів, на пропуск, перестановку літер і складів, помилок мовного характеру. Розуміє значення окремих фрагментів змісту твору.
3
Учень (учениця) значну кількість слів читає складами, не дотримуючись пауз між реченнями і смисловими групами слів. Темп читання нижчий від нормативного (на 8-10 слів від нижньої межі визначених нормативів). Припускається багатьох помилок на перестановку, заміну складів, звуків, слів, у наголошуванні слів, інтонуванні речень (6 і більше помилок). Недостатньо усвідомлює фактичний зміст твору, користуючись значною допомогою вчителя.


ІІ
Середній
4
Учень (учениця) читає словами і складами. Читання монотонне у темпі, нижчому від нормативного (6-8 слів). Часто припускається помилок у вимові, наголошуванні слів, інтонуванні речень, дотриманні пауз між реченнями і частинами тексту. Виявляє розуміння фактичного змісту твору із значною допомогою вчителя.
5
Учень (учениця) читає переважно словами. Припускається помилок на заміну, перестановку складів, у наголошуванні слів, інтонуванні речень, порушує правила вимови (3-5 помилок). У виборі інтонаційних засобів виразності користується значною допомогою вчителя. Темп читання дещо нижчий від нормативного (5-6 слів). Усвідомлює фактичний зміст тексту з допомогою вчителя.
6
Учень (учениця) читає переважно плавно, цілими словами у темпі, що відповідає нормативному, припускаючись окремих мовленнєвих помилок, а також у наголошуванні слів. У виборі інтонаційних засобів виразності користується допомогою вчителя. Усвідомлює фактичний зміст  тексту з незначною   допомогою вчителя.




ІІІ
Достатній



7
Учень (учениця) читає плавно, цілими словами у темпі, що відповідає нормативному. Припускається кількох орфоепічних, мовленнєвих помилок (1-3). Виразно може прочитати твір з незначною допомогою класовода. Самостійно усвідомлює фактичний зміст, тему твору, основну думку – з допомогою вчителя.
8
Учень (учениця) читає свідомо, правильно, у відповідному нормативному темпі. Припускається окремих орфоепічних помилок та у наголошуванні слів (1-3). Переважно самостійно правильно добирає інтонаційні засоби виразності, але не завжди точно інтонує у тексті слова, які відображують емоційний стан героя, стан природи і т. ін. В освоєнні основного смислу твору користується незначною допомогою вчителя.
9
Учень (учениця) читає свідомо, правильно, у відповідному нормативному темпі. Припускається поодиноких орфоепічних помилок (1-2). Самостійно добирає інтонаційні засоби виразності, але, не завжди точно голосом передає своє й авторське ставлення до героїв під час читання діалогів. Самостійно усвідомлює фактичний зміст твору; визначає його тему. Розуміє основну думку твору.


ІV
Високий

10
Учень (учениця) читає правильно, свідомо, у відповідному нормативному темпі. Вміє самостійно добирати інтонаційні засоби виразності відповідно до змісту твору. Мають місце поодинокі орфоепічні помилки, випадки неточного застосування логічних наголосів, ритмічних пауз. Самостійно визначає тему й основну думку твору.
11
Учень (учениця) читає правильно, усвідомлено, у темпі вищому від нормативного. Самостійно добирає інтонаційні засоби мовленнєвої виразності, передаючи своє й авторське ставлення до змісту твору. В окремих випадках не точно розуміє підтекст. Самостійно визначає тему і основну думку твору.
12
Учень (учениця) читає правильно, свідомо, виразно, з використанням основних мовленнєвих і позамовних засобів виразності, з допомогою яких він виражає розуміння фактичного змісту і основного смислу твору, своє й авторське ставлення до нього. Темп читання, як правило, в 1,5 рази перевищує нормативні показники читання вголос. Самостійно визначає тему і основну думку твору.

У другому класі основну думку діти визначають за допомогою вчителя.

Спосіб читання:
1) цілими словами (ц.с.),
2) цілими словами+складами (ц.с./скл.),
3) плавно складами (пл.скл.),
4) відривними складами (в.скл.).

Правильність читання:
а) мовленнєві помилки: спотворення, заміна, пропуск, перестановка, повтор звуків, складів, повтор слів у тексті;
б)  орфоепічні помилки: вимова ненаголошених [еи] та  [ие], дзвінких приголос-них у кінці слова та складу, нормативне вимовляння звуків [дз], [дз´], [дж], [ґ], [ф];

в) наголос.



2 коментарі: